Ako sa stať úspešným ubytovateľom?

Stať sa dobrým a úspešným ubytovateľom si vyžaduje veľa trpezlivosti a chuti neustále sa zlepšovať.

O tom vie aj p. Zbuška, ktorý vlastní obľúbený penzión Chalet Zet & Wellness. V rozhovore s ním sme zisťovali, aké boli jeho začiatky, čo sa počas rokov zmenilo v oblasti prenajímania dovolenkového ubytovania a čo by poradil začínajúcim ubytovateľom.

Ako ste začali s prenájmom ubytovania? Čo vám pomohlo pre rozbeh vášho ubytovania?

Vyznie to ako klišé, no dá sa povedať, že to bola náhoda. S podnikaním v tomto segmente začali ešte naši rodičia pred dvadsiatimi rokmi. Otec mal vždy veľmi blízko k prírode, obzvlášť k ihličnatým lesom, ktoré sú u nás na severnom Spiši v hojnom počte. Kvôli tejto vášni neustále túžil po chate v peknom lesnom prostredí. Keďže však nedostal stavebné povolenie na pozemku, ktorý vlastnil, začal hľadať nejaký iný. Zhodou okolností sa mu naskytla možnosť vo Vyšných Ružbachoch, ktoré boli už od dávna známe vďaka svojim kúpeľom a lyžiarskemu stredisku, takže okrem krásnej prírody boli zaujímavé aj turisticky. Po stavbe drevenice Chaty Júlia, ktorá sa nachádza pri obľúbenom turistickom chodníku na Veterný vrch, čoraz viac ľudí dopytovalo jej prenájom.

Ako dlho sa venujete podnikaniu v cestovnom ruchu?

V roku 2023 to bude 20 rokov.

Popíšte nám, čím je vaše ubytovanie výnimočné a aká je vaša cieľová klientela.

Okrem už spomínanej tradičnej drevenice Chaty Júlia vo Vyšných Ružbachoch, ktorá to celé spustila, postavili naši rodičia v roku 2011 Chalet Zet, ktorá sa taktiež nachádza vo Vyšných Ružbachoch. Tú sme v roku 2014 rozšírili o privátne wellness, pretože sme neboli spokojní s úrovňou týchto služieb v okolí a nemali sme šancu ovplyvniť ich kvalitu.

Výnimočnosť nášho ubytovania spočíva v rozmanitosti, ktorú vieme hosťom ponúknuť. A to sa týka nielen typu ubytovania/objektu, ale aj miesta, požadovaného štandardu a kapacity. Chata Júlia je krásne ručne zdobená drevostavba obklopená lesom. Nachádza sa v blízkosti lesného potôčika, vďaka čomu vytvára romantickú atmosféru a poskytuje vyššiu mieru súkromia (objekt prenajímame ako celok). Navyše s kapacitou 20 lôžok je to miesto, kde sme privítali rôznych hostí – od dvojice, ktorá si užívala nerušenú romantiku, až po skupinu ľudí, ktorá tu mala svadobnú hostinu.

Na druhej strane Chalet Zet ponúka vyšší štandard ubytovania. Objekt je možné prenajať buď celý (kapacita 28 osôb), jeho väčšiu alebo menšiu polovicu (kompletne oddelené 2 časti so samostatným vchodom a spoločenskými priestormi), alebo ako samostatný apartmán s kuchynkou či štandardnú dvojlôžkovú izbu s kúpeľňou a WC. Pre fajnšmekrov je k dispozícii privátne wellness priamo v objekte. Nakoľko wellness môžu u nás využívať len ubytovaní hostia, jeho veľkou výhodou je privátnosť a žiadne neželané zvedavé pohľady.

Vďaka týmto dvom objektom a ich rozmanitosti sme naozaj veľmi flexibilní. Výnimočnosť nášho ubytovania však nespočíva len v jednotlivých objektoch, ale aj v našom prístupe k hosťom. Pokiaľ je to možné, snažíme sa im vždy vyjsť v ústrety. Nie sme anonymní majitelia ako to býva zvykom vo veľkých komerčných rezortoch, kde spoznáte maximálne ľudí na recepcii. U nás je prístup osobný a vracajúci sa slušní hostia sú u nás „varení pečení”. Máme takých, ktorí sú s nami už 18 rokov.

Čo sa zmenilo počas rokov v prenajímaní dovolenkového ubytovania?

Zmenilo sa toho veľmi veľa. Začať môžeme napríklad menou. Keď sme začínali, ceny boli v korunách. Dnes sú v eurách. Možno to znie zvláštne, no malo to na nás veľký vplyv. Obzvlášť na poľskú klientelu, ktorej výrazne ubudlo. Okrem menej výhodného kurzu pre poľských hostí bolo výrazným aspektom aj skvalitnenie služieb v cestovnom ruchu priamo v PL.

Taktiež sa zmenil spôsob komunikácie s ľuďmi a presun do online priestoru. Kým na začiatku to boli telefonáty a stačila pomerne jednoduchá statická stránka s pár fotografiami a kontaktom, dnes sú to e-maily, WhatsApp správy, priame online rezervácie v reálnom čase atď. Taktiež sa zmenil požadovaný štandard. Je vidieť, že ľudia sú viac scestovaní. Spoznávajú úroveň služieb v zahraničí a prirodzene sa pýtajú, prečo by takáto úroveň služieb nemohla byť aj na Slovensku. Z tohto dôvodu je nutné držať krok s dobou a inovovať už od počiatočného kontaktu so zákazníkom (napríklad webové stránky, online rezervácie, prehľad aktuálnej dostupnosti v reálnom čase) až po posledný bod, ako napríklad self check-in/out.

Nie je to jednoduché, obzvlášť posledné pandemické roky boli pre náš segment veľkou skúškou mentálnej aj finančnej odolnosti, no snažíme sa držať krok.

Okrem toho sa zmenil aj dopyt. Kým v rokoch '00 bolo stále hitom či povinnou jazdou chodiť na dovolenku k moru, dnes je zjavné, že tento trend sa zmenil. Ľudia sú presýtení pasívnym ležaním na pláži, hľadaním tieňa a schovávaním sa pod slnečníkom. Veľká časť z nich vyhľadáva nielen letné, ale aj zimné dovolenky či predĺžené jarné a jesenné víkendy a hlavne aktívny spôsob odpočinku – turistické chodníky, bicykel či e-bike, ski alp a následný večerný relax pri grilovaní či v saune. Veľa turistov zisťuje, že presne na takéto pobyty je Slovensko ako stvorené, pričom nie je nutné cestovať 12 hodín ďaleko od domova.

Keď sa obzriete dozadu, urobili by ste to znova? Stali by ste sa znova ubytovateľom?

Keďže s tým začali moji rodičia, je mi ťažko hovoriť za nich. Pevne však verím, že áno. Ak môžem povedať za seba, ja by som do tohto segmentu vstúpil znova.

Čo vám prináša tento spôsob podnikania?

Ak by som nepovedal, že je to finančný zisk, asi by to bolo veľmi pokrytecké. To je ale samozrejmé a vyplýva to automaticky zo slova podnikanie, ktoré sa nachádza v otázke. Má to však aj iný rozmer. Je to budovanie niečoho takpovediac od piky, posúvanie sa dopredu, hľadanie možností, spôsobov na vylepšenie a spríjemnenie tak celkového zážitku hostí z pobytu v našom regióne.

Živo si pamätám a s nostalgiou spomínam na to, ako môj otec sám zabezpečoval drevo a všetko potrebné materiálne aj odborné na stavbu Chaty Júlia a na to, ako mama pripravovala stravu pre remeselníkov a podporovala ho. Keď sa človek obzrie za tým, ako to vyzeralo na začiatku, či už vybavením alebo úrovňou služieb, a ako je to dnes, je príjemné vidieť, čo všetko sa dá spoločnými silami dosiahnuť.

A okrem toho, tento typ podnikania umožňuje aj spoznávanie nových zaujímavých ľudí. Z niektorých zákazníkov sa stali priatelia a z niektorých priateľov zákazníci. Tí ale, vďakabohu, zostali aj priateľmi.

Čo by ste poradili začínajúcim ubytovateľom?

Vyhrnúť si rukávy, pretože deficit kvalitného personálu v tomto segmente je enormný. Vyzbrojiť sa trpezlivosťou, pretože nie každý zákazník vie byť príjemný a mať opodstatnené požiadavky. Mnohí si porekadlo „môj zákazník, môj pán“ vysvetľujú spôsobom „môj ubytovateľ, môj sluha“. A taktiež nezabudnúť na odolnosť, pretože najmä posledné roky nám ukázali, že doba vie byť naozaj vrtká. Dnes máte plne obsadené a o týždeň je to presne naopak. Ani neviete a máte zatvorené.

Okrem toho je dôležité počítať aj s tým, že podnikanie nie je len príjem platieb, ale aj platenie nákladov, ktoré najmä tieto mesiace rekordne rastú. V každom prípade stále platí, ak ponúknete poctivý a kvalitný produkt, svojho klienta si určite skôr či neskôr nájde.

Články, ktoré by vás mohli zaujímať

Práceneschonosť v skúšobnej dobe. Na toto si dajte pozor

Nastúpili ste do práce. Plynie vám skúšobná doba a vy zrazu ochoriete. Ako to riešiť? Čo sa bude diať? A môžu vás vyhodiť? Čítajte ďalej a dozviete sa to.

Rodičovský príspevok 2020

Ak máte doma maloleté dieťa, môžete požiadať štát o finančnú pomoc s jeho výchovou. Aké sú podmienky získania štátnej sociálnej dávky a aká je jej výška v novom roku 2020?

Ako vyvolať u recruiterov v ZSE WOW efekt?

Chystáte sa na pohovor do ZSE? Pripravili sme pre vás manuál ako zvládnuť pohovor na jednotku. Naše otázky zodpovedala Judita Cisáriková, vedúca HR Business Partners v ZSE.

Ďalšie články