Takto funguje startup: Mýty vs. realita

Máte nápad za milión a chceli by ste sa doňho pustiť? Skúste na to ísť cez startup. Ešte pred tým sa ale zastavte a poriadne o tom popremýšľajte. Máte naozaj ten správny nápad? A čo financie? Nie všetko, čo sa o startupe hovorí, je pravdivé.

Slovo startup je dnes omieľané z každej strany. A všetci majú startup, či ste otvorili kaviareň alebo podnikáte v niečom inom a novom. Ale viete, čo to ten startup vôbec je?

Čo je to startup?

Tento pojem označuje začínajúcu firmu alebo nový projekt, ktorý je často len vo fáze, kedy len tvorí svoj podnikateľský plán. Spopularizovala ho internetová bublina okolo roku 2000, keďže v tejto dobe vzniklo veľa firiem na internete v Silicon Valley. Áno, teoreticky sa teda pojmom startup dá označiť takmer akákoľvek začínajúca firma či projekt, ktorej typickými vlastnosťami sú nízke počiatočné náklady, o niečo vyššie podnikateľské riziko, ale tiež o niečo vyššia návratnosť investícií, avšak len v prípade, že sa spoločnosť udrží.

Typickými predstaviteľmi startupu je napríklad Facebook alebo Google. Tiež sú startupy väčšinou technologické alebo internetové firmy. Ale nie je to tak vždy.

Startupové mýty

Napriek tomu, že startup zväčša má nejaké spoločné rysy ako vek zakladateľov alebo obor podnikania, nie vždy je to tak. Sú to len zažité mýty, ktoré dnes už dávno neplatia. Čo všetko je ešte inak?

1. Musíte byť študent a začínať niekde v garáži na kolene?

Nie, toto už dávno neplatí. Na veku naozaj nezáleží. Startup môže založiť aj človek, ktorý má kľudne aj 50 rokov. Hlavné je, či máte dobrý nápad.

2. Musíte podnikať v technológiách alebo v IT, aby ste boli startupom?

Vôbec nie. Aj keď tento obor u startupov môže prevládať, dnes už nájdete aj také, ktoré sa venujú niečomu inovatívnemu. Napríklad jeden kanadský startup podniká v predaji čerstvého vzduchu do Číny, a že mu to ide.

3. Ako cez kopirák?

Nie. Nikdy nekopírujte startup, aj keď funguje, len preto, že si poviete, že aj to je startup a fičí im to dobre. To neznamená, že to rovnako bude aj u vás. Ak už chcete využiť nápad niekoho iného, tak inovujte. Dajte tomu pridanú hodnotu, s ktorou na svoju stranu dostanete zákazníkov.

4. Raz startup, navždy startup?

Ak si myslíte, že firmy ako už vyššie zmienený Facebook alebo Google sú startupy, tak sa mýlite. Boli nimi na začiatku, dnes už týchto gigantov len ťažko môžete nazvať startupom. Ale kde je teda hranica, kedy už nie ste startup? Mohli by sme použiť pravidlo 50 - 100 - 500, teda obrat 50 miliónov ročne, 100 a viac zamestnancov a samozrejme by firmy mala mať aj určitú hodnotu, čo v tomto prípade zastupuje 500 miliónov dolárov.

U nás sa tieto čísla môžu prispôsobiť iným podmienkam, keďže by sme firmu s hodnotou 500 miliónov dolárov hľadali trochu dlhšie. Iný kraj, iná ekonomika.

5. Bude z vás milionár mrknutím oka

Tu vás sklameme. Startup nezačne zarábať okamžite a nejaký čas mu to trvá. Záleží na mnohých aspektoch ako je nápad, či máte B2B alebo B2C marketing alebo aj to, aký potenciál má váš nápad v návratnosti investícií.

Startup verzus klasická firmy

Rozdiely medzi startupom a bežnou firmou by sa dali zhrnúť do niekoľkých bodov. V prvom rade je startup väčšinou viac zameraný na svetové trhy, oproti tomu bežná firma sa viac sústredí na ten domáci. Startupy tiež bývajú viac ambicióznejšie a svoj nápad a business plán zakladajú na inovatívnosti a tiež omnoho častejšie využívajú internet a online prostredie.

Rozdiely sú aj vo financovaní

Startup si na financovanie hľadá zväčša investorov a sponzorov. Bežná firma často funguje skôr ako rodinný podnik a podnikanie financuje napríklad úverom. Iný je aj rast firiem, kde startup rastie rýchlo a intenzívne, preto je zo začiatku často v strate.

Buduj úspešný startup

Chceli by ste vedieť ako by ste teda mali vybudovať startup, ktorý bude úspešný a udrží a presadí sa na trhu? Začnite s tým, že sa zamyslíte nad nápadom a čo váš startup vlastne rieši. Teda to, či je ten váš nápad skutočne taký dobrý, aby sa na trhu dokázal presadiť. Premýšľajte aj nad tým, či bude zákazník ochotný vám zaplatiť a koľko. A v neposlednom rade nezabúdajte na konkurenciu. Tá je vždy a všade, verte nám.

Zákazník je tu pánom

To, či zožnete úspech a budete môcť zberať zaslúžené plody svojej práce, záleží na zákazníkoch. Myslite na to a snažte sa svojim nápadom vyriešiť problém, ktorý by zákazník, ktorému je váš nápad (produkt alebo služba) určený, riešil. Poznáte výraz, že ľudia nevedia, čo vlastne chcú? Zamyslite sa nad tým.


Tak čo myslíte? Pustíte sa do startupu aj vy? Máte ten miliónový nápad, ktorým dobyjete svet? Aj keď sa to môže zdať nemožné, verte si. Vždy sa nájde niečo, čím môžete ľuďom pomôcť alebo im uľahčiť život. Alebo skúste v nejakom starupe pracovať a uvidíte ako to celé funguje.

Články, ktoré by vás mohli zaujímať

Ďalšie články