Dá sa na pracovnom stole udržať poriadok?

Zvýrazňovače tu, nálepky tam. Ale počkať, kam sa podel môj pracovný stôl? Verte či nie, niekde tam predsa len bude. Čistý pracovný stôl, kde vládne poriadok je zárukou vyššej produktivity. Pripravili sme si pre Vás rady, ako udržať svoj stôl zorganizovaný

Rušivé elementy sa nachádzajú všade okolo nás. A či chceme alebo nie, každý z nich sa nepriamo hlási o našu pozornosť, a tak strácame koncentráciu a upriamujeme svoju myseľ na niečo iné, ako by sme v skutočnosti mali. Náš mozog totiž funguje ako filter, do ktorého vstupujú rôzne informácie, vnemy a signály. Ak je vnemov príliš, mozog hlási problém. Povedzme si pravdu. Naozaj toto všetko na stole potrebujeme?

Ak je predmetov okolo nás príliš, máme tendenciu upriamovať sa na iné myšlienky a strácame produktivitu. Ale neplatí to pre všetkých. Druhá skupina ľudí tvrdí, že sa im v chaotickom prostredí pracuje lepšie. Je to zapríčinené tým, že v nich rôznorodosť vzbudzuje vyššie nasadenie než priestor, v ktorom ustavične panujú pravidlá.

Ktoré veci na Vašom stole nemajú čo robiť?

Pracovný stôl niečo napovedá o Vás samých. Prostredie, ktoré si okolo seba vytvoríte, bude reflektovať Vašu osobnosť. Kolegovia a nadriadený si o Vás z pohľadu na Vaše pracovisko nemusia vytvoriť tú najlepšiu mienku.

Zvyšky z jedla

Aj Vy patríte medzi tých, ktorí si radi pri práci niečo zobnú? Na tom nie je nič neobvyklé. Ak však zvyšky svojich jedál na stole neustále zabúdate, zvyknite si odpratať šupku z banánu alebo igelitové vrecko od pečiva hneď potom ako dojete. Nebudú na stole zbytočne zapáchať, zavadzať ani pôsobiť zlým dojmom.

Niekedy to ale upratať hneď skrátka nejde. Máte rozpísaný dôležitý e-mail alebo pracujete na reporte, ktorý musíte už-už odovzdať a nechcete, aby sa Vám pretrhla niť. Skúste si nosiť do práce pochúťky, po ktorých žiaden odpad nezostane. Napríklad dózu s orieškami alebo lesnými plodmi. Tie navyše podporia Vašu mozgovú aktivitu.

Haldy písacích potrieb

Pero. Zvýrazňovač. Ceruzka. Ďalšie pero. Ďalší zvýrazňovač. A desať farebných papierikov s úlohami. Preč s tým. Nechajte si na stole len to potrebné. Z ostatným rovno do stolíka. Namiesto nalepovacích lístkov s pripomienkami si kúpte jeden šik zápisník a položte si ho do rohu stola. Tri písacie potreby, jeden kus z každého typu Vám tiež musí stačiť.

Dokumenty

Keď príde reč na dokumenty, tie je najlepšie triediť do troch boxov. Jeden je na nevybavené dokumenty, ten druhý na tie vybavené, ku ktorým sa ale možno vrátite. Posledný je na dokumenty vybavené, ktoré Vám už neposlúžia k ničomu. Dokumenty z tejto sekcie na konci pracovného dňa skartujte alebo ich posuňte do zberu papiera, na recykláciu.

Vytvorte si systém

Máte veľa vizitiek, zaobstarajte si vizitkár. Vášmu stolu chýba ukladací priestor, zožeňte si triediaci box. Efektívne je vyhradiť si posledných 10 minút svojho pracovného času na to, aby ste si svoj priestor zorganizovali.

Plánujte

Poriadok v pracovnom prostredí je dôležitý. Ak však máte poriadok aj v hlave a presne viete, aké sú Vaše priority a na čo sa nasledujúci deň zameriate, nič Vás nezaskočí.

Čo je dobré na stole nechať?

Okrem základných písacích potrieb, triediacich boxov a ostatných naozaj potrebných pomôcok si môžete na stôl položiť aj niečo, čo Vám urobí radosť, motivuje Vás alebo len jednoducho odlišuje Váš stôl od tých ostatných.

Rámik s fotografiou

Fotka priateľa alebo domáceho miláčika? Prečo nie. Vaše okolie usúdi, že máte zmysel pre rodinné hodnoty a mohli by ste byť dobrým tímovým hráčom. Ale neprežeňte to. Jedna fotka je akurát dosť. Zarámované motivačné obrázky o Vás hovoria, že radi pracujete efektívne a s plným nasadením. Pozor však na klišé frázy typu: „Žiadna dúha nevznikne bez dažďa”. To by mohlo u kolegov či nadriadených vyvolať negatívny dojem.

Dekorácie

Nápaditým minimalistickým dekoráciám hovoríme jednoznačne áno. Pred ostatnými budete pôsobiť ako kreatívna nezávislá osobnosť, ktorá sa nebojí nových nápadov.

Ako ste na tom s poriadkom v kanceláriách u Vás? Cítite sa v pracovnom prostredí dobre? Ohodnoťte svojho zamestnávateľa a povedzte nám o Vašich skúsenostiach viac.

Netradičná dekorácia môže byť aj skvelým podnetom na nadviazanie konverzácie.

Poriadok alebo „organizovaný chaos”?

Na otázku, či sa lepšie pracuje za uprataným alebo naopak chaoticky preplneným stolom, neexistuje jednoznačná odpoveď. Aj keď mnohé štúdie tvrdia, že sme pri práci produktívnejší, keď sme menej rušení vonkajšími podnetmi, niektorým systém „mám všetko po ruke” vyhovuje viac. Najdôležitejšie je napokon len to, ako sa cítite Vy.

Články, ktoré by vás mohli zaujímať

Pracovné prostredie je dôležité: Prečo mať moderné kancelárie?

To, ako sa v práci cítite z veľkej časti ovplyvňuje aj prostredie, v ktorom pracujete. A v dnešnej dobe, by si zamestnávatelia mali na pracovnom prostredí dať záležať. Ovplyvní nielen náladu zamestnanca, ale aj jeho výkon a produktivitu.

Práca snov? Ako sa naozaj pracuje v Google?

Pracovať pre Google je snom mnohých ľudí. Takmer každý študent IT si svoje budúce povolanie predstavuje práve v takej firme ako je Google. Je však práca v Google taká skvelá ako vyzerá?

Home office: Benefit modernej doby

Home office alebo „prácu z domu“ v súčasnosti využíva čoraz viac ľudí. A mnohé firmy ho majú na zozname benefitov, ktoré poskytujú. Ako to ale je v skutočnosti? A ako home-office funguje?

Ďalšie články