Tímový duch: Prečo je dôležité vedieť pracovať v tíme?

Tímová práca je pojem, ktorý vidíme v takmer každej pracovnej ponuke. Dnes potrebujete všade mať tímového ducha. Prečo je to ale tak dôležité? Prečo je dobré sa naučiť pracovať v tíme?

Máš tímového ducha? Otázka, ktorú sa pýta takmer každý pracovný inzerát. Práca v tíme je dnes jednoducho niečo, čo musíte zvládnuť. Ak to neviete, dá sa naučiť. Práca v tíme však nie je vždy jednoduchá. Napokon to vieme posúdiť ešte zo školských čias, keď pre mnohých bola tímová spolupráca na projekte nočnou morou a nakoniec ste celý projekt aj tak vypracovali sami. Takéto skúsenosti majú mnohí z nás. Prečo je však dobré vedieť pracovať v tíme alebo byť dobrým lídrom tímu?

Čo je pracovný tím?

Pod pojmom pracovný tím si predstavte menší počet ľudí, kolegov, ktorí pracujú na jednom projekte a vzájomne sa dopĺňajú. Cieľom takého tímu je vyriešiť zložitejší problém či úlohu. Dnes sú tímy súčasťou takmer každej firmy.

V tíme je zväčša 3 – 8 ľudí, pričom každý má na starosť nejakú časť projektu alebo úlohy. Vzájomne sa podieľajú na riešení problému a dosahujú cieľa.

Ste tímový hráč?

V práci sme vždy závislí jeden na druhom, pretože každý máme iné predpoklady a skúsenosti. Aj preto je tu tímová spolupráca. Nie všetci sú z tohto pojmu nadšení, dnes sa však bez neho neobídete. To, či ste tímový hráč, zistíte jednoducho. Stačí si odpoveď na niekoľko otázok.

Dokážete načúvať druhým?

Viete bez problémov komunikovať?

Dokážete predniesť svoj návrh druhým a „zdravo“ si ho presadiť a obhájiť?

Viete rešpektovať názor druhých?

Dokážete sa učiť od druhých a ďalej sa vzdelávať?

Samozrejme, každý sme iný. Nie každý je na tímovú prácu stavaný a radšej si všetko vyrieši sám. Pre vás je najlepšie nájsť si prácu, kde sa môžete spoľahnúť sami na seba.

Prečo je tímová práca dôležitá?

V práci je dnes dôležité poznať všetky procesy, aby ste mohli vzájomne koordinovať svoju prácu. Vždy budete naviazaný na druhých a budete v určitom bode potrebovať informácie od kolegov. A najmä pri riešení problémov či projektov alebo určitých úloh je práca v tíme takmer nevyhnutná, aby ste mali prehľad o celku.

Dobrý tím

V tíme má každý určenú svoju rolu a vie, za čo je zodpovedný. Ako tím sa podieľate na dosiahnutí spoločného cieľa a spoločne robíte rozhodnutia. Aby ste boli naozaj dobrým tímom, mali by ste otvorene komunikovať a vzájomne si načúvať. Tiež je dobré stanoviť si niekoľko jednoduchých pravidiel.

Budujte tímového ducha

Teambuildingy sú dnes častou formou firemných akcií a benefitov. Vďaka nim utužujete kolektív aj tímového ducha. Už samotná podstata slova nám napovedá, že ide o aktivity spojené s budovaním tímov a posilňovaním vzťahov.

Ako na teambuildig?

Aktivít pre teambuilding je neúrekom. Či si vyberiete šport, zábavu či len spoločný obed. Skúste využiť aj výdobytky modernej doby ako lasergame, úniková hra alebo napríklad spoločný kurz varenia.

Neúspech? Padá na hlavu všetkých

Ak ste v tíme zažili neúspech, tak sa môže stať, že padne na hlavu všetkých. Častými príčinami totiž je najmä zlá komunikácia v tíme, ale tiež zle stanovený cieľ či rozdelenie rolí a kompetencií alebo konfliktu medzi členmi tímu.

Dávajte si pozor na rozdelenie úloh a kompetencií a vždy otvorene komunikujte so všetkými v tíme.


Tak čo, máte v sebe tímového ducha? Alebo ste ho zatiaľ neobjavili? V určitej fáze sa práca v tíme objaví aj vo vašej práci a vám nezostane nič iné, len sa situácii prispôsobiť. Komunikácia je základ a v tíme to platí rovnako, ak nie aj viac. To, že ste tímový hráč, môžete dokázať aj na pohovore. Skúste svoje úspechy v tíme predniesť na príkladoch situácií a svojej roly v tíme.

Články, ktoré by vás mohli zaujímať

Máte organizačné schopnosti? Ukážte ich

Dnes sa organizačnými schopnosťami oháňa každá druhá ponuka práce. Ale čo to vlastne znamená? A vedeli ste, že patria k tzv. mäkkým zručnostiam? Nebudeme otáľať a pustíme sa do toho.

Pripravte sa na pohovor a zvýšte šancu na úspech

Desiatky rozoslaných životopisov. Odmietavé e-maily. A zrazu to príde. Pozvanie na pohovor. Srdce vám búši. Neviete popadnúť dych. Čo teraz? Čo by ste mali spraviť? Ako zvládnuť pohovor? To vám hneď prezradíme. A nie je to nič zložitého.

Soft skills: Zaboduj s nimi na pohovore

Hľadáte prácu, ale nedarí sa vám? Dostali ste sa na pohovor, ale aj tak vás nezobrali? Príčin môže byť niekoľko. Od zle napísaného životopisu až po vaše vystupovanie. Nezabudli ste na niečo? Čo tak ukázať vaše „jemné“ zručnosti?

Ďalšie články