Nemrhajte svojim časom. Skúste time management

Každý z nás má k dispozícii rovnakú dávku času. Tak ako je možné, že jeden je úspešný manažér, ktorý stíha množstvo koníčkov a niekto iný nestíha ani základné povinnosti? Odpoveď: time management.

Svet okolo nás sa neustále zrýchľuje a je stále viac neprehľadný. Práve preto sa time managementu v dnešnej dobe prikladá taká veľká dôležitosť. Len málo ľudí si vie svoj čas naplánovať naozaj efektívne a stihnúť 100% zo svojho to-do listu a pritom si aj odpočinúť a vyhnúť sa stresu.

Time management vyžaduje istú dávku disciplíny. Je to v podstate nástroj, ktorý vedie k plnohodnotnému životu. Nepomáha nám len s plnením úloh pred deadlinom, ale zvyšuje kvalitu nášho života. Zrazu máme viac času na to, čo nás baví, na naše koníčky, rodinu, priateľov, na seba a v konečnom dôsledku sme šťastnejší, darí sa nám a náš život naberá ten správny smer.

Ako na time management?

Staňte sa pánom svojho času a využite svoj deň efektívne. Postupujte podľa nasledujúceho receptu a navarte si až hodinu denne naviac.

Určte si priority

To sa síce povie ľahko, ale ako na to? Bez toho, aby ste vedeli povedať, čo je pre Vás v živote dôležité a čo druhoradé sa s time managementom nepohnete. Pre niekoho je to práca, pre iného rodina, pre ďalšieho plné vrecká. Niekomu s time managementom pomôže nasledovné rozdelenie úloh, na základe ich dôležitosti:

  • Urgentné a dôležité úlohy.
  • Urgentné a menej dôležité úlohy.
  • Neurgentné a dôležité úlohy.
  • Neurgentné a menej dôležité úlohy.

Uviesť príklady jednotlivých úloh je nemožné. Pracujúca matka bude považovať vyzdvihnutie detí zo školy za úlohu urgentnú a dôležitú, a tak odsunie pracovné stretnutie až na pozíciu neurgentnej a dôležitej úlohy. Na druhej strane, cieľavedomý podnikateľ môže pokladať za najdôležitejší rast svojej kariéry, na úkor priateľov a rodiny.

Priority sú individuálne. Nezabúdajte ale brať ohľad na iných. Nemôžete svojho partnera alebo partnerku odsunúť na pozíciu neurgentnej a menej dôležitej úlohy. Aspoň nie na dlho. Váš vzťah by tým mohol utrpieť. A preto sú priority v time managemente kľúčové. Musíte vedieť určiť, bez čoho dokážete žiť, ale aj naopak, čo Vás robí šťastným a posúva vpred.

Dlhodobé a krátkodobé ciele

Povedzme, že si chcete postaviť dom a založiť si rodinu. Koľko detí? Dajme tomu tri. Počítajte. Vytiahne kalendár a stanovte si, dokedy chcete daný cieľ dosiahnuť a či sa vôbec dosiahnuť dá. Cieľ bez konkrétnych krokov k jeho dosiahnutiu je len sen. Rozložte si svoj cieľ na viac krátkodobých cieľov, napríklad ročných cieľov, a snažte sa ich dosiahnuť. Ak sa Vám nebude dariť dodržiavať tie, Váš konečný, dlhodobý, cieľ sa Vám začne pomaly ale isto vzďaľovať.

Kedy mám čas? Vydržte, pozriem sa do diára...

Ak nie ste zástancom diárov a neustáleho preškrtávania a mazania, pomôžte si aplikáciou. Tá Vás upozorní na blížiace sa deadliny a pomôže Vám s organizáciou Vášho dňa. Spomenieme napríklad jednoduchý Google Kalendár alebo obľúbený Any.do. Vyberte si toho správneho pomocníka, odlíšte svoje aktivity rôznymi farbami a majte vo svojom živote poriadok.

Pozor na prokrastináciu

Naša dobrá známa, prokrastinácia, je jediným dôvodom, prečo náš time management zlyháva. Strácame pozornosť, sme leniví a radšej úlohu urobíme neskôr. Veď sa nič nestane. Opak je však pravdou. Nastúpi stres, pocit viny a smútok z toho, že to, čo práve robíme, sme už mohli mať dávno dokončené a mať svätý pokoj.

Čo najviac požiera náš čas? Najčastejšie je to takzvané „snívanie”. Vtedy len bezcieľne hľadíme do neznáma a ani si nestihneme uvedomiť, že sme stratili päť minút ničím. Surfovanie po internete tiež pozná každý z nás. Sociálne siete? Áno. Chat? Ten bohužiaľ tiež.

Dobrá rada nad zlato

Nie ste robot. To nikto z nás. Uvedomte si, kde sú Vaše limity a dožičte si prestávku.

Častokrát sa stane, že sa Vám nahrnie veľa úloh do jedného dňa. Hovorte „NIE”. Všetko sa za jeden život hold stihnúť nedá. Niekedy nastane situácia, kedy si jednoducho budete musieť vybrať, čo je pre Vás v danom momente dôležitejšie.

Vytvorte si rezervu. Nechajte si v diári miesto na oddych alebo na nečakané aktivity. Tie sa objavujú znenazdajky a väčšinou sú dôležité a vyžadujú okamžitú pozornosť. Namiesto toho, aby ste boli v strese, kam danú úlohu upratať, ju splníte s pokojom Angličana. A poďakujete sa svojmu dobrému time managementu.

Články, ktoré by vás mohli zaujímať

Ako vám LinkedIn pomôže získať prácu?

To, že sociálne siete sú dnes veľkým pomocníkom pri získavaní práce nie je žiadnou novinkou. LinkedIn je práve takou sociálnou sieťou. Pomôže vám vytvoriť si online životopis a nájsť prácu. Ako? Čítajte ďalej a dozviete sa to.

Ako bojovať so syndrómom vyhorenia?

Máte pochmúrnu náladu, žiadnu energiu ani motiváciu? Ste frustrovaný a neustále sa cítite vyčerpaný? Možno sa už dostal aj k vám. Tichý zabijak, ktorý vás pomaly oberie o radosť zo života a zničí vám psychické aj fyzické zdravie. Je to syndróm vyhorenia.

Aké vlastnosti ti pomôžu k úspechu v práci?

Kto by nechcel byť úspešný? Nie len v osobnom živote, ale aj v práci. Tvrdá práca je samozrejme jedným z bodov, ktoré tvoria základ úspešnej kariéry. Rovnako ako vedomosti a skúsenosti, tak aj charakter a osobnosť sú dôležitými vlastnosťami.